Tények és tévhitek

Sajnos az egyes érdekellentétek generálta "álhír" gyár a frankhegyieket is elérte, és mint tudjuk, nagy hatásfokkal működnek. Mai napig szembesülnek a tulajdonosok az alábbi tévhitekkel, melyeket nehéz minden egyes alkalommal elmagyarázni, főleg, hogy el is higgye a vitapartner.

De lássuk is, miről van szó! 

(nyissa le az egyes tévhiteket)

"A társulat jogellenesen, törvénytelenül működik"

 Sajnos egyre többször tapasztaljuk, hogy mind a Város vezetése, mind bizonyos „szószólók” részéről elhangzanak a Társulat törvényes tevékenységét megkérdőjelező kijelentések, amelyek különösen „veszélyesek” a tanúra nézve, ha polgári perben vagy közigazgatási eljárás során hangzanak el vagy íródnak le.

A Társulattal szemben 2022. március 29. napján hivatalból törvényességi felügyeleti eljárás indult a Polgármesteri Hivatal átirata (azaz javaslata!!), valamint egyik tagtársunk ahhoz mellékelt beadványa alapján, melynek „summás” összefoglalója, hogy Társulatunk „minden eddigi tevékenysége törvénysértő”. 

A Cégbíróság 2022. július 22-én kelt Végzésével az eljárást megszüntette, mert nem talált semmiféle törvénysértést a Társulatunk működésében.. A 2022. szeptember 2-án kelt Végzéssel pedig az jogerőre emelkedett. 

Társulatunk az azóta eltelt időben is csak a jogszabályok által megszabott és megengedett keretek között működik, dolgozik.

"A frankhegyiek nem fizetnek adót"

Mi frankhegyiek számtalanszor szembesülünk azzal a tévhittel, hogy semmilyen követelésünk nem lehet - az egyébként belterület/üdülőövezet minősítésű – terület fejlesztésére, , hiszen nem fizetünk adót!  

Frankhegy belterület és üdülőövezet minősítésű terület, ezért fejlesztése a helyi önkormányzat feladata.  

A tévhitek elkerülése érdekében, annak bizonyítására, hogy a frankhegyiek súlyos száz millió forintokat fizettek be a két adónemnek megfelelően az önkormányzat kasszájába, - és nem mások adóforintjait kívánják elvonni a közművesítésre -; közérdekű adatigényléssel éltünk a Polgármesteri Hivatalhoz annak kimutatására, hogy az elmúlt 6 évben mennyi adót fizettek a frankhegyi tulajdonosok.

Egyes politikusok és tisztségviselők azt állítják, hogy, a frankhegyi ingatlan tulajdonosok a budaörsi állandó lakósok adóforintjait kívánják elvonni az évtizedek óta tervezett közművesítéshez.

A frankhegyiek viszont tudják, hogy évek alatt közel 300 millió Ft. adót fizettek a városnak, és tudják azt is, hogy Budaörs a jogszabály erejénél fogva köteles támogatni a közművesítést, valamint esetenként pályázati támogatást is szerezhetnek az Önkormányzattal karöltve és hogy a tervezett munkálatokhoz nekik is jelentős összegekkel kell hozzájárulniuk.

Részleteket az aktákban talál bízonyítóerejű dokumentumokkal és az Önkormányzat válaszával.

"Jogszabályellenesen ad ki a Társulat nyilatkozatot"

Budaörs Város Önkormányzata és Polgármesteri Hivatala a Társulat által a 2/2021. (V. 03.) IB határozat alapján a tagok részére kiadott és Frankhegy közművesítésének helyzetéről szóló „Nyilatkozat” törvényességét vitatta, és a mai napig vitatja a Budapest Környéki Törvényszék 7.K.702.219/2020/25. számú jogerős ítéletében foglaltak ellenére. Ítéleti indokolás részlet: (Felperes: Budaörs Város Önkormányzata) 

„A közműellátottság meglétével kapcsolatosan a felperes eredménytelenül hivatkozott arra, hogy az, az építési engedély kiadásának feltétele lenne. A bíróság irányadónak tekintette a Kúria Önkormányzati Tanácsának .... számú döntését. Ebben a Kúria kifejtette, hogy a települési önkormányzatnak nincs felhatalmazása arra, hogy rendeletében az építési engedély kiadásának feltételéül a teljes közművesítettség meglétét írja elő. A központi jogszabályok a használatbavételi engedélyhez kötik a közművesítettség igazolását. Ugyanakkor a hatóság az építési engedély iránti egyedi kérelmek elbírálása során figyelemmel lehet arra, hogy a közműellátás a használatbavételi engedély megkéréséig biztosítható-e. A Kúria okfejtését követve az alperes az eljárása során vizsgálta azt, hogy a használatbavételi engedély kiadásáig biztosítható-e a telek közművesítése. Ennek igazolásául elfogadta a Víziközmű Társulat nyilatkozatát, amit a felperes megcáfolni nem tudott.” 

"Kivágják az erdőinket!"

Budaörs Frankhegy a város része, belterület. Nem tartozik hozzá erdő besorolású terület/telek.

Tehát nincs mit kivágni! Ha lenne is kiszabályozott erdő, akkor se lehetne kivágni mivel komoly törvények védenek minden erdei fakitermelést. A természetvédelmi, tájvédelmi területekhez hozzányúlni jelenleg sem lehet és senki nem is akar.

"Elindul majd a társasházak építése"

Az egyes területeknek van besorolása, ami meghatározza a tulajdonságait, mint például a beépíthetőségét, vagy lehet-e ott lakni. A frankhegyi belterület besorolása ÜDÜLŐÖVEZET.  Az építési övezet fogalmát az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet határozza meg. 

Az építési övezetek előírásait a Helyi Építési Szabályzat írja elő. Minden önkormányzatnak kötelező megalkotni ezt a rendeletet. Néhány a fontosabb előírások közül:


"Mindent a Budaörsiek fizetnek majd"

Társulatunk működésének anyagi hátterét a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII törvény határozza meg: 

A víziközmű társulat vagyona 44. § *  (1) A víziközmű társulat a tagok hozzájárulásából, valamint az érintett helyi önkormányzat és az állam költségvetési, illetve egyéb támogatásaiból látja el a közcélú feladatait.” 

A tulajdonosok támogatást kaphatnak az államtól, önkormányzattól vagy pályázat útján nyerhetnek pénzt. Jelenleg a terület fejlesztéséhez a tulajdonosok beleegyeztek a saját finanszírozásba.

Ezzel szemben a Frankhegyi adóból befolyó összeget az Önkormányzat nem Frankhegyre, hanem a település többi részének fejlesztésére használja. Igy jogos az állítás, hogy a frankhegyiek finanszírozzák jelenleg Budaörsöt.

"Nem bírja el a csatorna"

2011-ben az Önkormányzat hivatalos tanulmányt készíttetett az AQUA-CONSTRUCT ZRT.-vel. A 13. oldalon az alábbi szöveg olvasható:

"A közelmúltban Budaörs város teljes szennyvízgyűjtő területére az AQUA- CONSTRUCT ZRT. teljes felmérést és szállítóképesség vizsgálatot végzett.

A vizsgálat folyamán a Frankhegy teljes területének csatornázása esetén számított távlati szennyvízterheléseket is figyelembe vették.

Megállapítható, hogy a városi csatornahálózat befogadóként szóba jövő 7 db csatorna szakaszainak átépítésére, illetve bővítésére nincs szükség, mert az adott szennyvízterhelést a meglévő (DN 200) csőátmérőkkel, nagy biztonsággal el tudják majd vezetni."

A teljes tanulmány megtalálható itt.

TÖRSVÍZ által kiadott elemzés részlete pedig: 

„TÖRSVÍZ Csatornamű Üzemeltető és Szolgáltató Kft. 4721/2/2003. sz. véleményében kiemelte, hogy a Frankhegyre tervezett szennyvíz mennyiségének fogadására a budaörsi hálózat alkalmas.” 

"Megtelnek az óvodák és iskolák, elviselhetetlen autóforgalom lesz"

Frankhegy teljes beépülése esetén is csak kb. 2000-2500 fővel nőne a lakosságszám, ami bőven kevesebb, mint 10%-a Budaörs lakosságának 

Frankhegy északkeleti részét a tulajdonosok jelentős része közvetlenül Budapest XI. kerületéből közelíti meg, ez a fogalom tehát nem terheli Budaörs főútját.

Frankhegy kiterjedése K-Ny-i irányban kb. 2km, az autóforgalom ennek megfelelően megoszlik.

A Merengő utca környéke jelenleg is ellátott vezetékes vízzel, még sincs ott nagy autóforgalom.

Az üdülőövezet sem óvodai, sem iskolai bővítést nem igényel 

"Csúszásveszély, mint építést gátló tényező"

Budaörs Város Önkormányzata, mint felperes valamennyi üdülőépületre a Pest Megyei Kormányhivatal által kiadott építési engedélyt megtámadott; a fentieken túl többek között azzal az indokkal, hogy Frankhegy egész területére csúszásveszély jellemző.

Lévay Tibor geológus, geofizikus és környezetvédelmi szakértő (BPMMK Mérnökkamara: 01-1949), az ATLAS Innoglobe Kft. ügyvezetője Budaörs Város Önkormányzatának megrendelésére 2005. szeptember hónapban Általános Építésföldtani és Geotechnikai Szakértői Véleményt (továbbiakban Véleményt) készített. Ezen vélemény alapján „Összefoglaló geológus szakértői vélemény” elkészítésére került sor, mely a Budapest Környéki Törvényszék 3.K.702.880/2020. sz. perében benyújtásra került. 

Szó sincs tehát általános csúszásveszélyről Frankhegy területén! Városunk Önkormányzata a szakértői Véleménnyel szemben, - saját önös érdekében – állít valótlan tényeket a Törvényszék több eljárásában. 

"Nem lehet építeni, változtatási tilalom van, nincs benne a koncepció tervben"

Budaörs Város Önkormányzata több téves információt adott már a leendő vagy jelenlegi tulajdonosoknak, amit sokan az utánanézés hiánya miatt elhisznek. Hogy ez akarattal vagy akaratlanul történik azt a Társulatnak nem tiszte eldönteni, Önre bízzuk.

Jelenleg nincs változtatási tilalom! A frankhegyiek széleskörű egyetértését élvező koncepcióterv sincs, csak az Önkormányzat által egyoldalúan elfogadott!

2027-re kell az Önkormányzatnak elkészítenie a szabályozási tervet és a helyi építési szabályzatot. Jelenleg csak egy papír alapú, a mai kor követelményeinek nem megfelelő szabályozási terv van. Ezen felül az Önkormányzat által nemrég elfogadott Budaörs Fenntartható Városi Mobilitási Terv Frankhegy kiszabályozását 2030-ra ígéri. Kérdés, hogy ha 2027-re el kell készülni a tervekkel, miért került 2030-as dátum a mobilitási tervbe...


"Nem lehet közművesíteni, mert nincsenek megfelelő szélességű utak"

A közművek egymástól való elhelyezkedését biztonsági távolságnak hívják és MSZ szabvány szerint kell megtervezni. Ez alapján 4,5 méterbe a víz-, csatorna-, gáz-, elektromos- hálózatok egymás zavarása nélkül elhelyezhetőek.

A közműveknek van az épülettektől is előírt biztonsági távolsága, ennek biztosítására szolgál az ingatlanokon belül az előkert, amely szinte mindig 5 m, csakúgy ahogy a FHÉSZ-ben is (44/2000.(XII.01.)).



"A víziközmű társulásnak ki kell szabályoznia az utakat, csak kiszabályzott, rendezett közterületen lehet közművesíteni"

Nem igaz.  

A 1995. évi LVII. törvény a vízgazdálkodásról egyértelműen meghatározza milyen tevékenységeket végezhet egy víziközmű társulat:

"38. § A víziközmű társulat közfeladatként kizárólag a település, vagy több település esetén az együttesen ellátható települések belterületi, illetve lakott területi részének közműves vízellátását, szennyvízelvezetését, szennyvíztisztítását, a belterületi vízrendezést és csapadékvíz-gazdálkodást szolgáló vízilétesítményeket hoz létre, illetve fejleszt. A víziközmű társulat az e törvényben meghatározott közfeladatán és az ahhoz kapcsolódó helyreállítási munkákon kívül egyéb tevékenységet nem végezhet."

Ennek értelmében nem építhet utat, nem szabályozhat ki és nem rendelkezhet más közművek meglétéről.

A víziközmű közművesítésének szintén nem feltétele más közművek múltbeli, jelenlegi, illetve jövőbeli megléte.

"Budaörs Magyarország legfejlettebb városa"

Nem igaz.  

Mint minden statisztikát lehet kozmetikázni. Az Egyensúly Intézet (https://egyensulyintezet.hu/) minden évben készít egy tanulmányt. A tanulmány módszertani leírásában az áll, hogy a statisztikai változók a KSH, a TeIR, illetve a Geox Kft. adatbázisaiból származnak. Azonban ezekbe az adatbázisokba Budaörs szolgáltatja az adatokat. 

Döbbenten lehet tapasztalni, hogy Budaörsön 97%-ban ki van építve a víz... Egyszerűen Budaörs 1/3dát nem vették bele a statisztikába.

"Szemétszálljtás miatt kell szélesebb út"

Nem igaz.  

A közszolgáltatás (szemét szállítás) elvégezhető, a közművesítés kiépíthető legyen a jelenlegi 4-5 m szélességű közterületeken, mivel az FCSM nyilatkozata alpján a nehézgépjárműveik számára 3,5 m-t kell biztosítani.